برسی تأثیر ریاضی در کنکور تجربی

برسی تأثیر ریاضی در کنکور تجربی

تأثیر ریاضی در کنکور تجربی یکی از اصلی ترین مواردی است که دانش آموزان تجربی به دنبال آن هستند. همان طور که می دانید در هر سال داوطلبان بسیاری در آزمون سراسری شرکت می کنند، به خصوص در رشته پر طرفدار تجربی. به همین منظور داوطلبان این رشته برای موفقیت و قبولی در رشته هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بسیاری از زیر شاخه های دیگر رشته تجربی، نیازمند پشتکار بسیار زیادی هستند.

دروس رشته تجربی، دارای ضرایب متفاوت است و هر داوطلب با در نظر گرفتن رشته مورد علاقه خود باید نسبت به یک سری دروس خاصی، اهمیت بیشتری قائل شود. اما یک درس در گروه تجربی در تمامی رشته های آن اهمیت بسیار قابل توجهی دارد. تأثیر ریاضی در کنکور تجربی بسیار زیاد است و به هیچ عنوان نباید از این تأثیر چشم پوشی کرد.

ریاضی، یکی از دروس تخصصی ویژه داوطلبان کنکور تجربی است. بنابر آماری که پس از پایان کنکور هر سال ارائه می شود مشخص می شود که درس ریاضی اهمیت بسیار زیادی در میزان موفقیت داوطلبان در قبولی در رشته های مورد علاقه شان دارد و افرادی که موفق به کسب تراز بالای ریاضی در کنکور تجربی ه باشند، به رتبه های بسیار درخور و مناسبی دست پیدا کرده اند.

 تأثیر ریاضی در کنکور تجربی

بررسی سؤالات ریاضی در کنکور تجربی

داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی می بایست به 30 سؤال درس ریاضی در دفترچه سؤالات تخصصی پاسخگو باشند. بطور کلی دفترچه سؤالات تخصصی رشته تجربی شامل 5 درس می باشد که آخرین درس آن مربوط به ریاضی خواهد بود. یعنی اینکه هر داوطلب پس از پاسخگویی به سایر دروس باید به سراغ درس ریاضی برود.

کل مدت زمان در نظر گرفته شده به منظور پاسخ گویی به سؤالات درس ریاضی در کنکور تجربی 47 دقیقه خواهد بود. به این معنی است که بطور میانگین به ازای هر سؤال 1 دقیقه و 56 ثانیه بیشتر زمان در اختیار نخواهید داشت.

ضریب ریاضی در کنکور تجربی

مهم ترین بخشی که هر داوطلب کنکور تجربی باید به آن توجه داشته باشد، ضرایب درس ریاضی است. رشته علوم تجربی شامل 5 زیر گروه خواهد بود که هر زیر گروه دارای رشته های مختلفی هستند. هر داوطلب باید رشته مورد علاقه خود را در این زیر گروه ها مشخص کند و مهم تر از همه، به ضرایب ریاضی زیر گروه ها بطور ویژه توجه کند. ضرایب ریاضی در کنکور تجربی در زیر گروه های مختلف به شرح زیر است:

  • زیر گروه 1: ضریب 2
  • زیر گروه 2: ضریب 3
  • زیر گروه 3: ضریب 3
  • زیر گروه 4: ضریب 4
  • زیر گروه 5: ضریب 3

 

بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی

همان طور که اشاره شد، تأثیر ریاضی در کنکور تجربی به طور قابل توجهی می تواند روی رتبه نهایی هر داوطلب اثر گذار باشد. همان طور که خودتان نیز شاهد هستید افراد زیادی با درس ریاضی مشکلات قابل توجهی دارند و عملکرد مناسبی از خود در این درس در کنکور سراسری نشان نمی دهند. بنابراین نتیجه می گیریم آن دسته از داوطلبانی که موفق به کسب تراز بالا در درس ریاضی شده باشند، رتبه نهایی مناسب تری نیز چشم انتظارشان خواهد بود.

از جمله مهم ترین مواردی که هر داوطلب می بایست به آن توجه داشته باشد، بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی است. اگر شما هم می خواهید در این درس عملکرد قابل قبولی داشته باشید باید بطور کامل با بودجه بندی این درس آشنا باشید.

مبحث تعداد سؤال
مثلثات 4
معادله و نا معادله 3
تابع 3
حد 4
مشتق و کاربرد مشتق 5
الگوریتم و نمایی 2
تصاعد 1
آمار 1
آنالیز و احتمال 3
هندسه 4

 

درصد بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی

همان گونه که در جدول بالا مشاهده می کنید هر کدام از بخش های درس ریاضی در کنکور تجربی شامل بودجه بندی های مختلف است. داوطلبان با در نظر گرفتن اهمیت هر بخش باید به پاسخ گویی به سؤالات این درس بپردازند.

مبحث تعداد سؤال میزان درصد هر مبحث از کل
مثلثات 4 13.33
معادله و نا معادله 3 10
تابع 3 10
حد 4 13.33
مشتق و کاربرد مشتق 5 16.66
الگوریتم و نمایی 2 66.6
تصاعد 1 3
آمار 1 3
آنالیز و احتمال 3 10
هندسه 4 13.33

اهمیت ریاضی در کنکور تجربی

ذهنیت بیشتر داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی این است که درس زیست شناسی را به عنوان مهم ترین درس این گروه آزمایشی در نظر می گیرند اما در واقعیت تأثیر درس ریاضی در کنکور تجربی به مراتب بیشتر از درس زیست شناسی می باشد.

این مورد دلیل های بسیار زیادی دارد. یکی از آنها تراز درس ریاضی در کنکور است، که تراز درس ریاضی بسیار بالاتر از درس زیست شناسی است. بنابراین نیاز به توضیح نیست که نباید از اهمیت ریاضی در کنکور تجربی غافل شد.

یکی دیگر از دلایل که باعث می شود تأثیر ریاضی در کنکور تجربی زیاد شود، عملکرد نامطلوب داوطلبان است. به عنوان مثال اگر داوطلبی بتواند 50 درصد ریاضی را کسب کند از 80 درصد سایر رقبا ی خواهد افتاد. به این دلیل که درس ریاضی کاملاً بصورت آسانسوری عمل می کند و تراز بالا در این درس بسیار حائز اهمیت است.

در صورتی که به دنبال آموزش آموزش تعیین علامت در ریاضی هستید کلیک کنید و لذت ببرید.

درصد های ریاضی داوطلبان کنکور تجربی

متأسفانه داوطلبان کنکور تجربی به اهمیت درس ریاضی توجه چندانی نمی کنند و به همین دلیل نیز هنگامی که به سراغ تراز های درس ریاضی در کنکور تجربی می رویم طبیعتاً با تراز های مناسبی روبرو نخواهیم شد. بطوری که داوطلبانی که در سال 1398 در کنکور تجربی حضور داشته اند فقط 44 نفر یک تراز 100 درصد در کنکور کسب کرده اند. که به هیچ عنوان آمار مناسبی نیست.

افرادی که از اهمیت این درس خبردار هستند، این در را با نگاه و دقت مناسب تری مطالعه می کنند و از آن به عنوان یک فرصت طلایی برای کسب رتبه های برتر کنکور بهره می گیرند. ما همچنین به بررسی تراز های درس ریاضی داوطلبان کنکور تجربی  در سال های اخیر پرداخته ایم.

1-تراز های منفی ریاضی داوطلبان تجربی

به طور معمول تعداد داوطلبانی که تراز منفی در درس ریاضی کسب کرده اند بسیار زیاد می باشد و این داوطلبان حتی در صورت کسب تراز مناسب و بالا در درس زیست شناسی نیز باز هم شانس بالایی برای کسب رتبه مناسب نخواهند داشت. به عنوان مثال از 575 هزار و 484 داوطلبی که در کنکور سراسری سال 1398 شرکت کرده بودند، تعداد 120 هزار و 129 نفر دارای تراز منفی در این کنکور بوده اند. در نتیجه قابل پیش بینی خواهد بود که این تعداد قابل توجه از داوطلبان شانس زیادی برای کسب رتبه های مناسب و موفقیت در کنکور نداشته اند.

2-تراز های صفر ریاضی داوطلبان تجربی

قابل پیش بینی است که همیشه داوطلبانی در کنکور هستند که ترازی معادل صفر برای درس ریاضی در کنکور تجربی کسب خواهند کرد که طبیعی است در مایسه با آن دسته از داوطلبانی که تراز منی کسب کرده اند وضعیت بهتری خواهند داشت و در صورتی که قادر باشند در سایر دروس تراز مناسبی کسب کنند شانس قبولی خوبی در انتظارشان خواهد بود.

اما بطور میانگین تعداد 150 هزار داوطلب در کنکور سراسری رشته تجربی در درس ریاضی تراز سفید یا معادل صفر را کسب می کند.

3-تراز 0 تا 30 درصد ریاضی داوطلبان تجربی

همچنان داوطلبانی که می توانند درصدی بین 0 تا 30 درصد در درس ریاضی در کنکور تجربی داشته باشند، بسیار پایین است اما واضح است که نسبت به تراز های منفی به مراتب جایگاه بالاتری دارد. بطور میانگین نزدیک به 260 هزار از داوطلبان کنکور تجربی ترازی بین 0 تا 30 درصد را در درس ریاضی دارند. کافی است نگاهی به آمار زیر بیندازید:

  • تراز 1 الی 9.9 درصد: 172 هزار داوطلب
  • تراز 10 الی 19.9 درصد: 58 هزار داوطلب
  • تراز 20 الی 29.9 درصد: 30 هزار داوطلب

 ریاضی در کنکور تجربی

4-تراز 30 تا 60 درصد ریاضی داوطلبان تجربی

همان طور که اشاره شد تراز های پایین، بسیار زیادی در درس ریاضی وجود دارد اما با تمام این اوصاف داوطلبانی هستند که عملکرد نسبتاً مناسبی در این درس به خرج داده اند و کسب درصد ما بین 30 الی 60 درصد بطور چشم گیری رتبه داوطلبان را دست خوش تغییرات خواهد کرد و توانسته اند رتبه عالی در کنکور سراسری نیز کسب کنند.

  • تراز 30 الی 39.9 درصد: 18 هزار داوطلب
  • تراز 40 الی 49.9 درصد: 12 هزار داوطلب
  • تراز 50 الی 59.9 درصد: 7 هزار داوطلب

5-تراز 60 تا 9.99 درصد ریاضی داوطلبان تجربی

خوشبختانه میزان داوطلبانی که موفق شده اند تراز 60 تا 9.99 درصدی کسب کنند، بسیار مناسب و امیدوار کننده است و بدون تردید رتبه های بسیار مناسبی در انتظار آنها خواهد بود.

  • تراز 60 الی 9.69 درصد: بیش از 3 هزار داوطلب
  • تراز 70 الی 9.79 درصد: 2 هزار داوطلب
  • تراز 80 الی 9.89 درصد: هزار داوطلب
  • تراز 90 الی 9.99 درصد: تقریباً 400 نفر

طبیعی است داوطلبانی که موفق به کسب تراز 90 الی 9.99 درصدی شده اند، بهترین رتبه را در کنکور تجربی بدست آورده اند.

 تأثیر ریاضی در کنکور تجربی

6-تراز 100 درصد ریاضی داوطلبان تجربی

همانطور که اشاره شد طی سال های گذشته نزدیک به 44 نفر مفق شده اند که یک تراز 100 درصدی را در درس ریاضی در کنکور تجربی بدست آورند که به هیچ عنان آمار مناسبی نیست و جالب تر اینکه از بین این 44 نفر تنها 27 نفر جزء نفرات برتر بوده اند و رتبه زیر 1000 کسب کرده اند!

در آخر به آمار تراز های رتبه های زیر 1000 داوطلبان کنکور سراسری 98 دقت کنید:

  • تراز 20 الی 29.9 درصد: 1 داوطلب
  • تراز 30 الی 39.9 درصد: 3 داوطلب
  • تراز 40 الی 49.9 درصد: 9 داوطلب
  • تراز 50 الی 59.9 درصد: 34 داوطلب
  • تراز 60 الی 69.9 درصد: 104 داوطلب
  • تراز 70 الی 79.9 درصد: 214 داوطلب
  • تراز 80 الی 89.9 درصد: 365 داوطلب
  • تراز 90 الی 99.9 درصد: 243 داوطلب
  • تراز 100 درصد: 27 داوطلب

همچنین شاید مفید باشد: تقارن چرخشی

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید